Social Icons

twitterfacebook

Thursday, June 2, 2011

Hari Kedua MPPB 2011/2012


Inilah Kak Mas =)

Assalamualaikum & Salam sejahtera! moga anda semua sihat-sihat sahaja..uhuk3..penulis sekarang tengah mengalami demam selsema..jadi, jika ada sebarang kekurangan dalam penulisan kali ini, sepuluh jari disusun mohon ampun & maaf ya..kita teruskan pengembaraan kisah di MPPB 2011/2012 dengan hari kedua & seterusnya..

Hari Kedua, Selasa (24.05.2011) (20 Jamadil akhir 1432H)

Dalam diari kehidupan pelajar KMPk, minggu orientasi pasti minggu yang tidak dapat dilupakan..Seawal jam 4.30 pagi, kedengaran siren dibunyikan tanda untuk meningatkan para pelajar baru untuk bangun mandi..!! Faham-faham saja la kan..Sesiapa yang bangun awal, tidak lah perlu bersusah-payah untuk beratur di bilik mandi kan..Tapi, penulis yakin, pasti ada yang tak sempat mandi kan3? hehe..kantoi sudah..sekali-sekala dimaafkan..=) Back to the story..Kelam kabut semua pelajar bangun dalam keadaan separa sedar..tepat jam 5.30 pagi, blok kediaman hendaklah dikosongkan dengan kadar segera..hendak ke mana ya? Bagi yang beragama Islam, sudah pastinya kaki dihayunkan ke Masjid Al-Maghfirah..Manakala, bagi non-muslim, destinasi yang berbeza dituju iaitu Dataran Akademik..selesai bersolat subuh & mendengar kuliah subuh, santapan rohani kala matahari masih malu menampakkan diri, para pelajar baru diberikan masa untuk bersarapan pagi..

8.30 pagi-10.00 pagi (Watikah Perlantikan Mentor)

Tepat jam 8.30 pagi, program yang pertama pada hari kedua akan dilangsungkan iaitu Watikah Perlantikan Mentor..Istimewanya pagi itu diserikan lagi dengan kehadiran Pengarah KMPk, Tuan Hj Ismail Kalam..Perasmian Kempen 3 S iaitu Salam, Senyum & Sapa turut diadakan yang bertujuan untuk merapatkan hubungan antara warga KMPk..Senyum tak perlu kata apa-apa..Watikah Perlantikan Mentor bertujuan untuk memperkenalkan barisan mentor kepada para pelajar baru kerana sepanjang pembelajaran mereka di KMPk, mentor ialah insan yang bertanggungjawab untuk memberikan bimbingan & tunjuk ajar kepada mereka..Tambahan pula, para pelajar baru masih lagi tidak jelas tentang program Kumpulan Mentor Mentee (KMM) yang saban tahun diadakan..

10.30 pagi-12.30 tgh (Interaksi 2~Perkhidmatan kaunseling & Kerjaya)

Taklimat ini disampaikan oleh Tuan Hj Shamsudin selaku ketua unit Kaunseling & Kerjaya..Tujuannya adalah untuk menerangkan dan memaklumkan kepada para pelajar tentang perkhidmatan kaunseling yg disediakan khas untuk merawat jiwa yang gundah gulana kala berhadapan dengan tekanan kehidupan di KMPk..Selalulah berjumpa dengan kaunselor ya adik2 ku!

2-00 ptg-4.00 ptg (Interaksi 3-Akademik & Peperiksaan bersama KJ)

Taklimat di dalam DSK yang serba sejuk ini disampaikan oleh Ketua Jabatan..Motifnya adalah untuk memberitahu kepada para pelajar tentang sistem pembelajaran di matrikulasi yang berbeza dengan alam persekolahan..Selain itu, KJ turut memaklumkan dengan lebih awal tarikh-tarikh peperiksaan penting agar para pelajar dapat bersedia dengan lebih awal..

5-00 ptg-7.00 ptg (Riadah)

Riadah!! Masa untuk memulihkan tenaga adik2 yang keletihan mendengar taklimat di DSK..kan3..? Para pelajar lelaki masih kekal berada di DSK melakukan senaman ringan bersama AJKO, manakala para pelajar perempuan dibawa berjalan-jalan menziarahi segenap pelosok KMPk yang serba indah di pandangan mata..Have a nice time!

9.00 mlm-11.00 mlm (Interaksi 3~Forum Bersama Alumni)

Semangat para alumni dapat dilihat begitu berkobar-kobar pada malam itu menyokong timbalan presiden Alumni KMPk, saudari Nur Mastura Mansor yang tampil menawarkan khidmat beliau selaku kaunselor serba boleh bagi berkongsi pengalaman & kisah kepada para pelajar baru..Para pelajar begitu tertarik dengan ceramah motivasi yang disampaikan oleh Kak Mas sehinggakan tidak ada yang tertidur..Iya la kan? Dengar sahaja suara Kak Mas, tak jadi nak melayani mimpi kan..BOLEH ATAU TIDAK?? "BOLEH!!" Itulah yang kerap kali dilaungkan oleh para pelajar bagi membuktikan semangat dan azam baru yang mereka miliki.."KAMI NAK 4 FLAT"..Harapan para alumni agar adik2 tidak hanyut dan leka ya sepanjang kehidupan di KMPk agar impian adik2 nak dapat 4 Flat tercapai..InsyaAllah..

Nampaknya penulis perlu menikmati kepahitan ubat terlebih dahulu bagi menghalau bakteria-bakteria yang membiak di hidung..hehe..agar kisah di hari ketiga dan seterusnya dapat disambung dengan jayanya..harap maaf sekali lagi jika ada kekurangan pada penulisan kali ini..

Pesanan dari krew LENSA BERBISA, nantikan video yang diminati ramai kurang beberapa jam dari sekarang!!



No comments: